ENTRADA 4: L'ESGRIMA A L'ESCOLA

 

Benvinguts i benvingudes a altra entrada sobre l'esgrima!!



ESGRIMA










       



                            

L’altre dia vam gaudir d’una pràctica d’esgrima al gimnàs de la Universitat de València, abans d’aquesta mai havia pogut pràcticar aquest esport. M’ha paregut un esport molt interessant especialment amb la proposta que vam rebre.

Per una banda, la idea de com començar a aprendre aquest esport amb les pilotes de tenis em va semblar molt interessant, ja que pot ser que amb les espades l’alumnat no preste atenció als diferents exercicis, perquè aquest és una novetat.

Per altra banda, en una sola sessió crec que vaig aprendre molt, la postura que al principi és un poc difícil i una tarea molt més complicada, com atacar sense que et toquen a tu primer.

A més, crec que és un contingut que presenta situacions d'oposició d'un contra un equilibrades , on no és rellevant alguns factors com la grandària, el pes o la força, que en altres esports sí que influeix. Per aquest motiu, crec que pot ser molt motivador indistintament del sexe o experiencia,

Per tot això, crec que sí que la inclouria en la meua  programació, perquè em va semblar molt diferent, que a través de diferents jocs es puga conseguir aprendre la postura i les diferents tècniques.  A més, no crec que siga perillosa, les espases han sigut construïdes amb materials més econòmics i que no poden fer tant de mal. Encara que, crec que depén del grup i dels mestres, abans d'utilitzar-los hem d'aclarir la importància que tenen i la cura que han de tindre manejant-los, perquè no són joguets, únicament han de tocar a l'altra persona sense danyar-la, perquè en els esports busquem companys, per a poder continuar gaudint i jugant, si ferim al nostre company/a ja no podrem gaudir d'aquest esport. Per això, com a docents tant en aquest esport com en tots els altres, hem de transmetre una sèrie de valors perquè comprenguen la importància d'aquests.

 👉Considere que l’esgrima es pot justificar a través del bloc 2 Habilitats motrius, coordinació i equilibri. Activitats en el medi natural.  En concret, crec que hauria de fer-se per al tercer cicle, entre cinqué i sisé de primària.

En primer lloc, crec que el bloc que he triat és el més correcte, ja que l’esgrima posa a l’alumnat en un context nou on ha d’adaptar-se a nous moviments motrius concretis i específics d’aquesta modalitat.

Aquest fet contribueix a desenvolupar  les seues habilitats a situacions noves així com a treballar les perceptiu-motrius en activitats d'enfrontament.

A més, crec que el curs hauría de ser per a cinqué de primària per aquest continguts:

  •   Reconeixement i aplicació de les habilitats motrius en jocs i activitats fisicoesportives (d'oposició, de cooperació, de cooperació-oposició, etc.), ajustant la seua realització als entorns i al grau d'incertesa.
  •    Identificació i aplicació dels diferents tipus de coordinació, per a resoldre reptes
  • motrius, amb i sense utilització de materials.

Considere que l’edat també és important, perquè per a cursos més inferiors em sembla un poc complicat perquè el desenvolupament de les habilitats perceptivo-motrius és més inferior i perquè pot ser més perillós a l’hora de jugar amb les espases.

 👉Els materials per a fer esgrima valen molts diners, per aquest motiu hem trobat uns materiales alternatius molt més econòmics.

Què necessitem?

-          Vareta de fibra de vidre.

 





 

-          Tap de suro.

 

-          Xurro.

 



-          Celo.



-          Mànega de gas.

-          Ulleres de protección

 

Introduir la mànega de gas en l'extrem de la vareta. Posar unes gotes de cola a l'interior i reforçar-ho amb cinta americana.  Per altra banda, hem de retallar el xurro amb forma circular. Després, hem d’introduir el xurro retallat per l'extrem contrari a l'empunyadura i fixar-la amb cola i amb cinta americana.

Per últim, col·locar el tap de suro en la punta de l'arma realitzant, amb el cúter, un

xicotet forat i introduint-lo dins de la vareta. Subjectar-ho amb cinta americana unint totes dues parts.

Resultat:

 


👉Abans de tot vaig a aclarir alguns conceptes sobre l’esgrima.

La posició en guardia:

Salutació:




Marxar i trencar + camallada:



Els variants que proposarem van dirigits al segon cicle de primària, en concret per al quart curs.

Per a començar amb un joc d’animació, aquest joc consistirà a córrer a través de les línies del gimnàs, però no poden anar corrent normal, hauran 3 formes que anirem variant, el docent dirà quan, són:

- Passos de gegant (donant camallades i aguantant l'equilibri en una cama i després en una altra)

- Córrer/caminar de costat.

- Donant camallades.

D'aquesta forma, anem desenvolupant certes tècniques que ens serviran posteriorment. A més, hauran alguns companys (aproximadament 3) que hauran de pillar a la resta. Cada vegada que es troben dos companys per la mateixa línia, entre un que paga i un altre que no, hauran de posar-se en guàrdia i si el que pilla toca qualsevol part del tronc superior, el que pilla deixarà de pillar i l'altre agafarà el seu lloc.

Per a la segona part, Expliquem la salutació, ensenyem a saludar al contrari, al públic i a l'arbitre. A més, també podem afegir  una salutació diferent, com una reverència.  Després per parelles, han d’inventar una, el  més important es que aprenan que hem de mostrar els nostres respectes a l’altre.

Posteriorment, ensenyem desplaçaments: marxar i trencar, per parelles han de tocar-se (primer sense espasa), un marxa i l’altre ha de trencar (desplaçar-se cap endarrere). Després es canvien els rols.

Per últim, realitzarem un joc de relleus, separarem el grup gran en diversos grups de 3/4 persones, han d'anar d'una meitat del camp a una altra, en posició amb les espases i recollir paper higiènic ho han d'agafar amb l'espasa (posant-se tota l'estona en la posició i per a allargar han de fer la camallada i correcta extensió). Posteriorment, hauran de tornar amb el rotllo seguint la posició i fins que no arribe el company no pot eixir l'altre. I així successivament, fins que hagen eixit tots.

Per a finalitzar, la tornada a la calma tindrà com objectiu fer una bona interpretació. Per això, l’alumnat es posarà per grups, el mestro/a posarà música i cada grup ha d’interpretar-la amb les espases.

Comentarios

  1. Hola Paula,
    Que suerte el poder haber disfrutado de una sesión practicando esgrima, yo nunca lo he practicado y por lo que comentas debe ser muy divertido.
    Tu reflexión me parece muy completa, puesto que has comentando y analizando lo que has puesto en practica en la clase, has relacionado el deporte con el área de Educación Física, has hecho un listado de posibles materiales para fabricar los utensilios de esgrima y has propuesto actividades para ponerlo en práctica en Educación Primaria.
    ¡Mi puntuación es de un 10!

    ResponderEliminar
  2. Hola Paula. ¡Qué guay todo lo que cuentas !
    Debe ser muy emocionante practicar este deporte que la mayoría desconocemos. Creo que está muy bien el desarrollo de esta reflexión, ya que, es muy completa y atractiva. Has tratado de combinar la parte teórica (explicación del deporte, materiales utilizados, normas a aplicar, etc...) con apoyo visual como pueden ser las imágenes y los vídeos que has añadido para complementar la información.
    Seguro que lo pasaste genial.
    Mi puntuación es de un 9'5.

    ResponderEliminar
  3. Ala! Sona molt divertit! Mai he tingut l'ocasió de provar aquest esport. La teua entrada, a més de parlar-nos sobre la teua experiència en aquesta sessió, ens mostra com podríem nosaltres aplicar aquest esport a Educació Física. Les imatges que has aportat donen molta informació i ens facilita la seua comprensió.

    És d'agrair que també ens mostres com poder practicar aquest esport de forma simple i sense massa recursos. Aquesta entrada, sense dubte, està de 10! Enhorabona!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

ENTRADA 7: AVALUACIÓ VS QUALIFICACIÓ!

ENTRADA 8: CURRICULUM

REFLEXIÓ I AUTOAVALUACIÓ