ENTRADA 7: AVALUACIÓ VS QUALIFICACIÓ!

 

AVALUACIÓ I QUALIFICACIÓ EN QUÈ ES

 DIFERENCIEN?


Són dos conceptes diferents, complementaris, però diferents. En aquesta entrada veurem en què es diferencien i com es complementen, estàs interessat/a? DONCS, QUEDA'T I CONTINUA LLEGINT.

Avaluar i qualificar són dos conceptes diferents, complementaris però en la pràctica ens confonem. Per exemple: quan ens anem de viatje no diem "He avaluat les avantatges i inconvenients i m'ix un 7. Però quins són els avantatges i inconvenients, això és el que ens interessa i el que estem buscant a través de l'avaluació, perquè ens pot permetre identificar i diferenciar el nostre fallades i errors dels nostres encerts.

I per què en aquestes situacions no utilitzem números, però per avaluar als xiquets i les xiquetes si? És a dir, un número no em va resoldre res si vull saber com fer una cosa, com millorar, en què he de repasar o de canviar. L'avaluació ens guia i ens indica per què camí anem si ho estem fent correctament, si per contra hem de canviar alguna tècnica o reforçar una altra.

Segons la Real Academia Española, 2014, definició 3 qualificar significa:  Jutjar el grau de suficiència o la insuficiència dels coneixements demostrats per un alumne o opositor en un examen o exercici.

Aleshores, podem dir que qualificar és expressar a través d'un número o una paraula, els resultats de l'avaluació (que previament estàn reflexionades en relació amb el objectius d'àrea del curs)

UN ALUMNE/A POT TINDRE UNA AVALUACIÓ POSITIVA PERÒ UNA QUALIFICACIÓ NEGATIVA?

És clar que sí, Per què? 

Per exemple, si un xiquet o una xiqueta que porta un ACIS o simplement un retard en una àrea on treballem un contigut de curs previs, veiem que el xiquet s'esforça, que cada vegada està més a prop del nivell dels seus companys, en aquest cas hem de donar-li una avaluació positiva perquè en el nivell que està ho està fent bé i mostra interès per fer-ho. En canvi, la qualificació que va a obtindre va a ser negativa, per què? Si es un xiquet que està millorant, fa tots el deures, participa, etc. Perquè per a l'administració, no ha aconseguit els objectius, coneixements, ni el nivell que hauria de tindre per a la seua edat i curs.

Aquests conceptes els hem de tindre en compte, perquè sovint es confonen i no és el mateix, d'una banda tenim els fets reals que són l'esforç, l'interés, els coneixements que està adquirint l'alumnat. I d'altra banda, la qualificació que ha de tindre segons els criteris establits. Per això, tots hem de ser conscients d'aquestes dues realitats, perquè si només pensem en la qualificació, l'alumne/a pot ser que deixe d'esforçar-se perquè no observa millores ni recompenses. Hem d'establir un punt mitjà, entre les notes numèriques i el que realment ens pot ajudar a millorar, en aquest cas, l'avaluació.



Per tot això, les dues són importants, la qualificació està dins de l'avaluació, però no hem d'oblidar-nos de cap de les dues.



👉 Una vegada hem fet aquesta diferenciació que és molt important, evaluarem aquesta assignatura de Didàctica dels jocs i activitats esportives.

Sincerament, ha sigut un any estrany en tots els aspectes, hem hagut d'aprendre a adaptar-nos tant professors com alumnes, però crec que al final l'hem aconseguit. No diré que no m'haguera agradat que haguera sigut un any "normal" sense haver de jugar a pilota valenciana amb màscara, com amb la resta d'esports. A més, que no hem pogut gaudir igual de l'assignatura ja que no hem tingut tantes sessions com en un any normal.

Malgrat això, crec que els professors s'han coordinat molt bé, que encara tenint unes mesures sanitàries estrictes hem aconseguit aprendre i sobretot de manera pràctica que era el que la majoria trobàvem a faltar. 

Quan baixàvem al gimnàs tots hem participat el màxim possible i no sols això, sinó que també hem gaudit i aprés els uns dels altres.
Igual que en aquesta entrada hem parlat sobre avaluació, al llarg de l'assignatura s'han emportat diferents avaluacions molt interessants, ja que normalment sempre és la figura del professor com a avaluador, i hem pogut comprovar que es poden fer diferents avaluacions molt més divertides donant protagonisme a l'alumnat. Per exemple:

- L'autoavaluació: considere que és imprescindible tots en la nostra vida diària ens avaluem constantment, si ho he fet bé o malament, si hauria d'haver fet o haver-me esforçat una mica més en allò. Per aquest motiu, considere que és tan rellevant que també a l'aula hem de fer una autoevaluació. Per això, jo crec que en l'assignatura m'he esforçat i també he obtingut els meus fruits ja que he gaudit amb cadascun dels esports, donant-los una oportunitat a tots. És clar, que sempre podem esforçar-nos una miqueta més, però estic satisfeta amb el treball realitzat durant aquest any.

- La coavaluació, aquesta no ens sol agradar o cridar l'atenció a l'alumnat, ja que a vegades se'ns posa en un compromís a l'hora d'avaluar als nostres companys. No obstant això, en haver triat dues classes diferents em sembla molt més interessant, ja que en un futur pròxim serem docents i hem de començar a aprendre a avaluar, a tindre uns criteris i saber com desenvolupar-los.


Per tot això, considere que ha sigut una gran assignatura en la qual hem practicat que moltes vegades fem tanta teoria que se'ns oblida un altre punt molt important. L'única cosa que destacaria és que hauríem d'utilitzar més classes en les quals siguem nosaltres els que hàgem d'explicar, per a poder així introduir-nos en el role de mestres i d'aquesta forma poder practicar per al nostre futur.
Malgrat aquest xicotet incís, estic molt contenta amb tota l'assignatura, continguts, professors i els meus companys, ha sigut genial poder compartir tots aquestes experiències.



Comentarios

Entradas populares de este blog

ENTRADA 8: CURRICULUM

REFLEXIÓ I AUTOAVALUACIÓ