ENTRADA 8: CURRICULUM

 Benvolguts i benvolgudes!

En aquesta entrada anem a fer una  reflexió sobre el curriculum de primària d'Educació Física.



Per a començar hem de preguntar-nos, què és el curriculum?

El currículum està format per materials, recursos i continguts que estàn regultars per llei. Al llarg dels anys, a Espanya s'han aprovat una sèrie de decrets que són els que estableixen els ensenyaments i els continguts que els docents hem de traslladar a l'alumnat al llarg del curs.

A més, facilita el treball personal del docent, ja que serveix com una guia per a la planificació de cada classe, també és útil per a garantir una igualtat i una homogeneitat en l'educació de tot el pais.

Actualment, tenim el DECRET 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual estableix el currículum i desenvolupa l'ordenació general de l'educació primària en la Comunitat Valenciana. [2014/6347], que és el que comentarem ara. A més a més, es va crear un "document pont" per a facilitar el treball i per a poder fer la programació amb més facilitat. En aquest document podem veure continguts (de cada curs des de primer fins a sisé), criteris d'avaluación, indicadors de logre, objectius d'etapa, els estàndars d'avaluació i les competències bàsiques.

El curriculum està format per cinc blocs de continguts:

        1.  CONEIXEMENT CORPORAL I AUTONOMIA

        2. HABILITATS MOTRIUS,COORDINACIÓ I EQUILIBRI. ACTIVITATS EN EL MEDI                         NATURAL

        3. EXPRESSIÓ MOTRIU I COMUNICACIÓ

        4. ACTIVITAT FÍSICA I SALUT

        5. JOCS I ACTIVITATS ESPORTIVES

El primer bloc tracta diferents continguts com fer desplaçaments, identificació de sensacions propies i de altres, discriminacions sensorials, diferents habilitats socials per al desenvolupament de la personalitat, etc. És a dir, es tracta que l'alumnat aprenda les seues emocions i també les de la resta.

En el segon bloc, podem veure diferents continguts en relació amb jocs d'orientació, fer pràctiques on hem d'utilitzar les habilitats motrius de locomoció, la força de voluntad, mesures de seguretat, etc.

En el tercer bloc, té com objectiu l'expressió corporal artística i educativa, vivenciar pràctique expressives, on el cos és una part més per a comunicar-nos, anàlisi d'informació verbal i no verbal, activitats que fomenten la creativitat i la confiança en un mateix.

En el quart bloc, el principal objectiu és l'atenció al cos per a millorar l'autoestima, per allò veiem hàbits saludables de higiene corporal, jocs, exercicis, recomanacions de postures i activitats per tal de millorar la flexibilitat, la resistència cardiorespiratòria, la força muscular, etc.

Per últim, tenim el cinqué bloc on apareixen continguts en relació al coneixement dels jocs de saber com classificar-los, l'aplicació adequada de la tècnica i tàctica en les activitats esportives, desenvolupament de projectes d'equip, etc.

Considere que els cinc blocs de continguts estan correctament diferenciats, que cadascun d'ells és imprescindible per a una correcte aprenentatge sobre Educació Física. A més, alguns blocs com les activitats expressives, en moltes ocasions no se'ls dona la importància que tenen, sota el meu punt de vista, aquest bloc és molt rellevant, ja que l'alumnat deixant a un costat tots els coneixements de matemàtiques, llengua o sobre saber com orientar-se, l'alumnat ha de conéixer-se, ha de saber expressar el que li succeeix a cada moment, saber identificar les seues emocions i les de la resta, perquè aquest coneixement l'ajudarà la resta de la seua vida en les seues relacions amb els altres i amb si mateix.

Hem de tindre-ho en compte i treballar-ho des de xicotets, en l'assignatura d'Educació Física és un dels continguts obligatoris i en moltes ocasions, els docents s'obliden.

Per això, podem dir que el currículum és complet, facilita la faena del docent per a poder programar d'una forma més ràpida i conté tots els continguts per a dur a terme un correcte aprenentatge.











Comentarios

  1. Molt bon resum del currículum. Resulta molt fàcil comprendre'l llegint la teua entrada. GRAN TREBALL PAULA!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

ENTRADA 7: AVALUACIÓ VS QUALIFICACIÓ!

REFLEXIÓ I AUTOAVALUACIÓ